Wednesday, July 20, 2011

PENYALAHGUNAAN DADAH

NAMA : MUHAMMAD HAIKAL.

TAJUK: PUNCA UTAMA BERLAKUNYA PENYALAHGUNAAN

DADAH DIKALANGAN REMAJA .

Penyalahgunaan dadah dikalangan pelajar kini semakin berleluasa dan merisaukan banyak pihak. Banyak faktor yang menyumbang kepada berlakunya gejala ini.

Punca utama berlakunya penyalahgunaan dadah dikalangan remaja adalah kerana kurangnya perhatian dan didikan daripada ibu bapa. Hal ini demikian kerana remaja yang kurang ataupun tidak diberi perhatian akan berasa tersisih di dalam keluarga. Dalam pada itu, didikan yang tidak sempurna yang diberikan oleh ibu bapa akan mendedahkan mereka pada gejala ini. Sebagai contohnya, remaja yang kurang diberi perhatian dan kurang diberi didikan yang sempurna akan mengambil jalan mudah bagi melepaskan tekanan perasaan dengan mengambil dadah.

Selain itu pengaruh rakan sebaya adalah faktor remaja terlibat dengan penyalahgunaan dadah. Pada masa kini remaja sering menjadikan rakan mereka sebagai mentor bagi diri mereka terutama yang seusia kerana pelbagai kelebihan. Apabila remaja ini salah memilih rakan dan meletakkan kesetiaan yang tinggi sebagai seorang rakan, maka mereka akan mudah terpengaruh dengan rakan mereka. Contohnya, demi persahabatan dan tidak ingin mengecewakan rakan-rakan mereka, remaja tersebut akan mengikut rakannya melakukan perkara yang tidak bermoral seperti mengambil dadah.

Dadah yang mudah didapati juga adalah punca aktiviti yang tidak bermoral ini berlaku dikalangan remaja. Dalam hal ini, kecanggihan teknologi memainkan peranan yang penting. Dengan adanya talian telefon tanpa wayar dan jaringan sosial , pembeli dan pembekal dadah dapat berhubung secara terus tanpa halangan. Contohnya, remaja hanya perlu menekan beberapa butang di telefon bimbitnya dan menghubungi pembekal. Kemudian, remaja tersebut hanya perlu menunggu tanpa perlu mencari pembekal.

Hukuman yang kurang berkesan juga adalah salah satu faktornya. Hukuman yang dikenakan terhadap remaja yang menagih juga adalah ringan . hal ini kerana, penguatkuasaan mengenai penagihan dadah di kalangan remaja tidak diperbaharui. Remaja beranggapan bahawa hukuman yang dikenakan keatas mereka pasti ringan kerana mereka masih berusia belasan tahun. Mereka juga beranggapan jika ditangkap Cuma hanya dipenjara dan didenda. Semua hukuman ini mereka mampu laksanakan.

Kesimpulannya kerjasama dari semua pihak amatlah diperlukan bagi menghalang remaja terlibat dengan gejala yang tidak bermoral ini terutamanya masyarakat sekeliling.hal ini kerana remaja adalah pewaris masa depan negara.

No comments:

Post a Comment