Sunday, March 25, 2012

KUALA LUMPUR PERINTIS TRANSFORMASI KEPOLISAN

KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) memilih Kuala Lumpur sebagai bandar raya perintis bagi program kepolisan bertaraf antarabangsa sebagai salah satu langkah untuk menjadikan ibu kota sebagai bandar paling selamat didiami.


Pemilihannya adalah sebahagian daripada pelan transformasi pasukan polis untuk memantapkan mutu perkhidmatan kepada rakyat negara ini. Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh, berkata program itu akan dijalankan dalam masa terdekat sebagai eksperimen dan contoh kepada bandar raya lain di negara ini. Fokus utama adalah memantapkan kecekapan anggota polis dengan memilih anggota yang terbaik untuk mengisi 300 jawatan dalam 15 peranan paling kritikal di Kuala Lumpur. - Mohmad Salleh, Ketua Polis Kuala Lumpur Ketua Polis Negara sendiri mahukan kita berubah daripada sistem tradisional kepada yang lebih moden bagi memberi keyakinan kepada masyarakat bahawa PDRM kini selangkah di hadapan.

Terbaru satu formulasi sedang dijalankan dengan PDRM sedang meneliti amalan kepolisan di New York dan Philadelphia di Amerika Syarikat selain Sweden, England, Hong Kong dan Singapura untuk dicontohi dalam menjadikan PDRM mencapai standard kepolisan antarabangsa.

Empat perkara yang akan ditekankan dalam program berkenaan ialah memperkemaskan modal insan, sistem penyampaian perkhidmatan, menambahbaik keperluan logistik dan memantapkan komuniti kepolisan. Bagi sudut memperkemaskan modal insan, fokus utama adalah memantapkan kecekapan anggota polis dengan memilih anggota yang terbaik untuk mengisi 300 jawatan dalam 15 peranan paling kritikal di Kuala Lumpur. Bagi aspek penyampaian perkhidmatan, fokus utama adalah menambahbaik siasatan polis agar keyakinan umum meningkat dan mengurangkan kejadian jenayah.

Selain itu, Mohmad berkata PDRM turut sedang berusaha meningkatkan taraf logistik termasuk mengadakan kerjasama dengan lebih 1,000 premis perniagaan untuk mendapatkan akses kamera litar tertutup (CCTV) untuk menjalankan pemantauan jenayah di lokasi panas selain meningkatkan kehadiran kereta peronda polis. Dari segi komuniti kepolisan pula, PDRM akan memperbanyakkan lagi saluran komunikasi dengan pelbagai pihak yang berkepentingan antaranya masyarakat tempatan, media dan pelancong.

Kerjasama dengan pemilik 1,000 premis perniagaan untuk mendapatkan akses kamera litar tertutup dijangka mampu meningkatkan usaha memantau kegiatan jenayah di lokasi panas, selain kehadiran kereta peronda polis.

Berita Disunting Daripada Sumber : Berita Harian

No comments:

Post a Comment